21, 22 en 23 november: The Impact Days met het motto: Be Social. Buy Social.

Op initiatief van Hilversum Marketing worden op deze drie dagen in november ondernemers, die zijn opgenomen in de lokale Eerlijk Winkelenroute uitgenodigd om het publiek nog eens extra te wijzen op sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze laten via acties zien, dat ze nadrukkelijk meewerken aan een duurzame, sociale en eerlijke wereld. Natuurlijk hoopt de organisatie wel, dat steeds meer ondernemers zich zullen laten inspireren.
Onze winkel doet aan de actie mee en passend bij onze uitgangspunten kijken we ook toch ook even over de gemeentegrenzen heen.
Wij starten een sponsoractie voor een project van de Stichting Jasiri in Kenia.

Veel meiden in ontwikkelingslanden missen meerdere dagen school per maand vanwege hun menstruatie. Een klein ongemak met grote gevolgen; ze raken achter op de lesstof, hebben minder goede schoolprestaties en verliezen hun ambities. Soms beslissen hun ouders dat ze beter kunnen gaan werken in plaats van door te leren. Ze gaan werken, trouwen en krijgen een gezin en de armoedecyclus wordt zo vaak niet doorbroken.

Stichting Jasiri wil hier iets aan doen, samen met de Karunga Women Group uit Elburgon, Nakuru, Kenia. Deze stoere dames maken setjes uitwasbaar maandverband en willen zo snel mogelijk, zoveel mogelijk meiden van uitwasbaar maandverband voorzien. Onder de indruk van de kracht van de dames en hun vastberadenheid om zoveel mogelijk meiden van uitwasbaar maandverband te voorzien maakte Jonah van de Burgt een documentaire van de vrouwen en het onderwerp ‘Menstrual Poverty’. Meiden die school missen omdat ze geen maandverband kunnen betalen.

De schaamte is groot bij de meiden die thuis zitten. Men gaat werken om geld bij elkaar te sprokkelen voor maandverband of heeft ‘vriendjes’ die het maandverband voor ze kopen. Helaas blijkt vaak dat de meiden vroeg of laat met seks moeten betalen; HIV-infecties en ongewenste zwangerschappen liggen op de loer, zo werd duidelijk tijdens de interviews met Keniaanse meiden.

Wij nodigen elke klant tijdens deze dagen uit om het bedrag van hun aankoop in onze winkel met een bedrag van een paar euro te verhogen. Die donatie gaat dan naar het Jasiri-project.
In de winkel kunnen we de tasjes met maandverband ook laten zien en kan er op een laptop gekeken worden naar de documentaire. Ook is er volop fotomateriaal in te zien.
We hoeven natuurlijk niet uit te leggen, dat zo’n actie in maar drie dagen nog onvoldoende zoden aan de dijk zet. Daarom gaan we er mee door en blijven we onze klanten uitnodigen om mee te doen tot in januari 2020.

error: Content is protected !!