In het hart van Fairtrade Nederland, het FairPlaza in Culemborg is op 15 september het eerste exemplaar van het Wereld Magazine gepresenteerd. Het Magazine is een initiatief van de Wereldwinkel Verbindingsgroep, een werkgroep bestaande uit medewerkers van het platform WERELDWINKEL.NU en van de Stichting WERELDWINKELS NEDERLAND.
In het Magazine gaat het eigenlijk vooral over het zoeken naar en vinden van “verbinding”. We leven in een tijd waarin velen nogal gericht zijn op dat wat zich in onze onmiddellijke omgeving afspeelt en dreigen het zicht op “elders en anders” toch vaak kwijt te raken of minder van belang te vinden. Wereldwinkels doen er daarom nog steeds toe; zij kunnen in onze tijd nog steeds een verbindende rol spelen.
Wie het Wereld Magazine openslaat, ontdekt dat eerlijke handel geen abstract begrip is, maar iets dat dagelijks levens verandert. Een jongeman in Burkina Faso die door brons gieten zijn gezin kan onderhouden. Een ondernemer in Guatemala, die met kleurig handwerk zijn gemeenschap overeind houdt. Een vrijwilliger in Nederland, die met passie een klant helpt bij het kiezen van een cadeau en zo de verhalen verder verspreidt. Dat maakt het nieuwe tijdschrift waardevol, omdat het de eerlijke handel tot leven brengt met inspirerende verhalen en indrukwekkende beelden.

Ook Kathleen Ferrier, tot vorig jaar ambassadeur van Wereldwinkels, deelt haar persoonlijke ervaring in het magazine. Zij beschrijft hoe een klein gebaar kan uitgroeien tot grote verbondenheid. Haar opvolger, schrijver en Trouw-columnist Babah Tarawally, onderstreept het belang van de verbinding tussen mensen en organisaties rond het thema eerlijke handel. In zijn column in het magazine noemt hij wereldwinkels “ambassades van een nieuwe wereld”, plekken waar cadeaus en producten niet alleen schoonheid en vakmanschap tonen, maar ook een verhaal van rechtvaardigheid en verbondenheid.
In het magazine vinden lezers naast inspirerende reportages, interviews en columns ook recepten en tips voor films, boeken en inspiratie om in het dagelijks leven eerlijker te kiezen. Het blad is fris, werelds en uitnodigend, gemaakt om door te geven.
Al ruim een halve eeuw werken Wereldwinkels met duizenden vrijwilligers aan eerlijke handel. Met dit magazine komt die missie tot leven. “Als je de mens achter het product ziet, begrijp je pas echt wat eerlijke handel betekent,” schrijft Tineke Ceelen, tot voor kort directeur stichting Vluchteling, in het voorwoord.
Het Magazine ligt ook in onze winkel. Omdat wij het belangrijk vinden, dat de inhoud breed bekend wordt en bekend blijft kan het na aankoop van artikelen uit de winkel van € 20,00 voor slechts € 2,00 worden meegenomen (terwijl de echte prijs € 3,75 zou moeten zijn).
